-Täältä laskutuksesta terve.
-No terve terve, kuinka voimme auttaa?
-Onkohan mahdollista, että tämä lasku …..ööö… on jääny huomaamatta? Ajattelin soittaa ja kysässä kun aina on kaikki maksettu ajallaan, että tässä on varmaan käyny joku erehdys?
-No ei ole kyllä mahdollista!
-Eli olette maksaneet?
-Ei kun tuo teidän tuuri, että aina on tullu ajallaan ei ole mahdollista! Katos mä laitan aina kaikki laskut roskakoriin, josta joka viikko arpomalla vedän sieltä kolme laskua jotka maksan sillä viikolla. Jos olette aina saaneet rahanne ajallaan, on teillä käynyt mieletön tuuri. No toisaalta, voittaahan ihmiset lotossakin.
-ööö… no voisitteko te kattoa sen laskun esille ja maksaa sen pois pikaisesti?
-En voi, koska se ei olisi reilu arvonta. En voi alkaa ketään erityisesti suosimaan.
-Ettäkö… ettäkö…
-No täkö täkö! Tällä viikolla on taas uus arvonta, joten katotaan miten käy.
-Koitappa nyt hoitaa se homma, ettei mene turhaan perintään.
-No sitä virhettä sun ei kyllä kannata tehdä. Siinä tapauksessa nimittäin otan teidän laskun pois arvonnasta ja teillä ei ole pienintäkään mahdollisuutta silloin arvonnassa voittaa ja kuis sitten on mahdollista rahat saada? No ei sentään, sekun sua vähän huudatan. Se on tämä minun hurja luontoni tällanen. Lasku on maksamatta syystä tai toisesta, mutta ihan lähi lyönneillä se maksuun menee. Malttia nyt vaan.
Yllä olevaa keskustelua käyn aina silloin tällöin ja juuri noin. On kivaa kuulostella ihmisten ääntä puhelimessa, eli kuinka tuohon reagoivat. Kun yrityksen eurot on pantu yritykselle töihin, ei aina pysty kaikkia hoitamaan ajallaan. Mutta kun on valittava kuka valittaa, olenko se minä vai onko se joku laskuttaja niin kyllä valinta on helppo. Tosin yksityisyrittäjän laskut maksan ensi sijassa, koska heille kassavirta ajallaan on tärkeämpää , kuin esimerkiksi jollekin pörssiyhtiölle. Lisäksi mitä enemmän huutavat, sitä enemmän mun pitää tehdä hommia paremmin, että saan huudon hiljenemään. Kyllä jokainen on silti rahansa saanut ja saa jatkossakin, vaikka omista syistäni johtuen, hoidan asiat eri järjestyksessä kuin monet muut. Tästä olen muuten kirjoittanut kymmeniä blogejakin Oy Perhe Wirtanen Ab nimellä sivustolla ansionsamukaan.fi…..
Mutta kuten jokainen yrittäjä tietää, kaikki haluavat osansa yrityksen tulovirrasta. Kaikki on yrittäjälle kalliimpaa, kun kaikesta saa ”alvi vähennyksen ja tämä on vähennyskelpoinen kulu”
Päivän blogin tarkoitus on kuitenkin se, että miten meidän yrittäjien pitäisi yhdessä toimia, että kaikki huijauslaskut ja palvelut loppuisivat.
Jokainen tietää nämä eri puhelinluettelo palvelut ja vaikka kuinka sanot että, et osta, tulee lasku ja äänite on kuultavissa jossa oletkin ostanut tuotteen? Liimaa, leikkaa, taittele, on mun termi noille nauhoituksille. Kun ensin kysytään puhelimessa onko aikaa ja soitinko oikealle ihmiselle yms, niin sieltä saa saksittua nauhoitteeseen oikeiden kysymysten perään näitä kyllä sanoja ja yhtäkkiä nauhoite kuulostaa siltä, että olet ostanut palvelun. Yrittäjäjärjestöt, Veronmaksajien keskusliitto, Elinkeinoelämän keskusliitto yms. hyvät torpat lähettävät sähköpostivaroituksia uusista huijauslaskutuksista, että miten pitää toimia ettei varmasti tule laskua.
Minäpä kerron miten pitää toimia: Älä maksa sitä laskua! Miksi? No koska silloin huijari voittaa ja sutkaaminen on kannattavaa. No sitten se menee perintään. Älä maksa laskua! Älä ikinä mene maksamaan yhtään huijauslaskua! Mulle on näitä vuosien saatossa tullut useita. Ensimmäistäkään en ole maksanut ja laskuttaja on aina luovuttanut. Miksi? Koska laskuttajankin pitää noudattaa lakia! Riitauta lasku ja perintä ei päde!
Kerron nyt konkreettisesti miten tämä pitää hoitaa. Talvella sain laskun Suomen numerokeskus Oy:ltä, jossa palvelun tilaajana oli tyttäreni. Soitin tyttärelleni ja kysyin mitä hänelle on puhelimessa myyty? Hän vastasi, ettei hänelle ole myyty mitään, vaan ne halus tarkistaa vain jotain juttuja. Tyttäreni ei ollut oikein ymmärtänyt mitä se asia edes koski, mutta hän oli vain vastaillut kysymyksiin.
Huijarifirma! Lähetin sinne tällaisen kohteliaan sähköpostin, jossa xxx merkeillä olen tähän julkaisuun salannut yhteystietoja.
Lasku kiistetään määrältään, että perusteeltaan. Valvontakameramme äänitallenteen perusteella olette kyselleet Mirella Vuoriselta entisen myymäläni asioita, eikä Mirellalle ole kaupattu mitään.
Keskustelussanne harhautitte Mirellaa hyvän markkinointitavan vastaisesti ja soittelittepa vielä seuraavana päivänä uudelleenkin, ettekä vielä silloinkaan kertoneet myyvänne mitään.
Lisäksi tallenteemme on myös kuvalla varustettu ja ilman katkoja, eli tätä nauhoitetta ei ole tehty pätkissä kokoamalla, vaan se on originaali.
Valvontakameratallenne on kuultavissa ja nähtävissä myymälässämme, jonne ette tekemänne kartan perusteella kyllä edes löydä…
Liitteenä olevassa mukamaste Lapin puhelinluettelossa olevissa tiedoissa kaikki nimet ja myös sijainti ihan päin vittua. Nän on myös yrityksemme logo, joten antakaapas asian olla, niin mekin annamme tämän olla.
Vaikka olisittekin rehellinen yritys, näkyvyyden osto jonnekin sivuille perustuu näkyvyyden laadun täyttymiseen, jota toimintanne ei vastaa yllämainituista syistä, eikä myöskään siksi, että aineistoa ei ole käytetty hyväksyttävissä meillä.
Tämä viesti menee kopiona yhtiömme lakimiehelle, xxxxxx joka jatkaa asian eteenpäin viemistä mikäli ikinä tulee teiltä vielä yksikään yhteydenotto/ karhukirje laskusta 46351179
Sen varmaan tiedätte, että kun olen nimennyt tähän lakimiehen, on nyt lainvastaista olla meihin yhteydessä, joten kehotan kohteliaimmin noudattamaan tätä lakia.
Lakimiehemme tavoittaa numerosta 040xxxxxxx
Marko
Kuten aina, he vastaavat tähän sähköpostiin, vaikka eivät saa olla yhteydessä kuin siihen ihmiseen, joka on nimetty asiaa hoitamaaan. Tässä tapauksessa asianajaja.
Vastaus kuului seuraavasti:
Hei,
Myyjä on kertonut Mirellalle, mistä palvelusta on kyse sekä palvelun hinnan. Hänelle on käynyt, että yrityksenne yhteystiedot löytyvät alueenne sähköisestä puhelinluettelosta. Myyjämme ei ole soittanut 8.3.2017 jälkeen. Tiedot tulevat siksi oikovedoksella tarkistettavaksi, että voitte ilmoittaa meille korjauksista. Onko osoite oikein, koska karttapalvelu tulee sen kautta? Voimme korjata yhteystietojanne, kun vain ilmoitatte miten haluatte niitä muutettavan. Logonne voitte myös lähettää sähköpostilla.
Olemme huomioineet 8.3.2017 tehdyn sopimuksenne irtisanottuna ja se on voimassa 8.9.2017 saakka. Lasku 46351179 tulee maksaa sopimuksen mukaisesti.
-- Ystävällisin terveisin, Laskutus Suomen Numerokeskus Oy
Tähän vastasin vielä, vain ja ainoastaan kirjoittamalla asianajajan nimen ja lähetin sen. Sitten tuli karhukirje jossa oli isoja kirjaimia ja huutomerkkejä huomattava määrä ja niillä painotettiin sitä, että maksa nyt perkele tai menee perintään! Pistin laskun talteen. En maksanut. Tämän jälkeen tuli kirje perintätoimistolta ja soitin siinä olevaan asiakaspalvelun numeroon ja kerroin, että kyseessä on huijauslasku jonka olen riitauttanut sähköpostitse. Nainen puhelimessa pyysi saada todisteen nähtäville, eli yllä olevan viestini ja lähetin sen hänelle. Hän lähetti hetken päästä minulle sähköpostia, jossa kertoi perinnän katkenneen ja toimeksiannon palautetun toimeksiantajalle, koska LASKU ON RIITAUTETTU. Tuosta on mennyt jo kuukausia, eikä ole tullut yhtään yhteydenottoa, eikä karhukirjettä tuolta.
Aikaa tuon hoitaminen vei 2min sähköpostin kirjoittamiseen ja pari minuuttia vietin perintätoimiston kanssa puhelimessa. Rahaa tuo multa vei…? Ei lotnan kopekkaa. Ainoastaan muutama minuutti vähemmän aikaa makoilla sohvalla tai tehdä muuta järkevää. Koska he lähettivät karhun vasten kehoitustani, en tehnyt rikosilmoitusta, mutta soitin kaverilleni keskusrikospoliisiin ja annoin tämän yhtiön vinkkinä sinne. Nyt kaverini sitten siellä tutkii yhtiön taustoja ja josko sieltä löytyy takaa jotain suurempaakin rikollisuutta.
Tähän ei tarvitse edes nimetä asianajajaa, riittää että sen riitauttaa. Jos huijausta haluavat jatkaa, heidän tulee nostaa kanne käräjäoikeuteen, koska perintätoimistot eivät voi auttaa. Arvaappa nostavatko? Jos nostavatkin, niin sinun pitää ottaa todisteeksi lausunto poliisin äänitetutkijalta, joka laskee montako kertaa tilausäänitteessä on tehty noita leikkaa liimaa taittele suorituksia ja voittaja oikeudessa on varma!
Kanteen nostajalla on näyttötaakka ja jos kanne kaatuu noin 100-0 kuten tässä tekisi, kanteen nostajaa rangaistaan langettamalla hänelle maksettavaksi vastaajalle aiheuttamansa oikeudenkäyntikulut. Tämän vuoksi he eivät satasten vuoksi lähde kannetta nostamaan. He valitsevat uuden uhrin ja jatkavat toimintaa. Tämän vuoksi meidän kaikkien yrittäjien pitää toimia juuri yllä kuvatulla tavalla. Koska jos kukaan ei laskua maksa, kannattaako huijausta jatkaa?
Vain kahdesti mun tapauksissa on edes laitettu perintätoimisto asialle ja molemmilla kerroilla perintätoimisto on vetäytynyt, koska riitautettua laskua ei voi lain mukaan laittaa perintään. Normaalisti en nimeä vastauksessani mitään lakimiestä ja parilla viestin vaihdolla he ”tekevät mulle palveluksen” ja peruuttavat tilauksen.
Sitten kun viestittely ei johda mihinkään ja minäkään en enää osaa olla kauhean kohtelias, nimeän asianajajan jonka kanssa heidän tulee tätä vääntöä jatkaa. Kertaakaan eivät ole asianajajaan ottaneet yhteyttä ja vain siis kahdesti pistäneet laittomasti perintään laskun. Älkää maksako noita laskuja!
Aikoinaan tilasin nettisivut isolta firmalta joka sivuja tekee. Sopimuspaperi ei ihan vastannut sitä, mitä olimme puhelimessa puhuneet. Lisäksi sivusto oli todella tökerö. Ilmoitin, että perun kaupan koska se ei vastaa sitä, mitä mulle on puhelimessa myyty.
Tästä väännettiin sähköpostitse koko päivä ja kun myyjä kertoi, että tästä on heille tullut jo kuluja vaikka kuinka paljon, että ne ainakin mun pitää maksaa ja siihen kun vastasin, että: ”helevetin hyvä että tästä tuli teille kuluja! Ettehän te muuten mitään opi, jos virheet eivät omassa perseessä tunnu!” Tässä huomasin, että kommenttini eivät ole enää kauhean rakentavalla pohjalla, jolloin soitin tutulle lakimiehelle ja kerroin, että tällanen saattaa ottaa yhteyttä ja jos ottaa, niin ole sitten minuun yhteydessä. Firmalle kerroin, että saavat jatkaa keskustelua tämän lakimiehen kanssa, koska mulla on oikeita töitä tehtävänä. Firma vastasi, etteivät ala minkään lakimiehen kanssa tästä juttelemaan, vaan tämä pitää järjestyä muutenkin. Vastasin, että lain mukaan et saa olla minuun enää yhteydessä tästä asiasta, koska tähän on nimetty asiaa hoitava asianajaja. Tähän ei enää vastattu mitään, eikä ole asianajajalle myöskään soittettu, eikä ole laskuakaan tullut.
Myöhemmin tuo firma oli tapetilla juuri tästä, että on huijarifirma. En tuota silloin tiennyt kun palvelun ostin, mutta tiesin ettei sitä pidä maksaa, jos se ei vastaa sitä, mitä on myyty. Ansionsa Mukaan vai miten se oli…
Tottakai me yrittäjät kaikki aiheelliset laskut maksetaan jatkossakin ja huolehditaan siitä, että kaikki rehelliset yrittäjät ja yritykset pärjäävät. Blogin tarkoitus ei ole neuvoa riitauttamaan laskuja oman ahdeuden turvin, eli ei kannata alkaa ”Huijary Harryksi” koska siinä tulee Ansionsa Mukaan myös, vai miten se oli…
Loppuun muutama niksi miten itse vältyn keskustelemasta näiden palvelumyyjien kanssa:
-Onko toimitusjohtaja tavattavissa?
-Jännä nähdä, mutta testataan: Toi-mi-tus-joh-ta-ja. Katos perkele, olihan se tavattavissa! Haluatko, että brassailen osaamisellani vielä lisää?
-ööö olisko se saatavissa puhelimeen?
-Riippuu puhelimen koosta, mutta enpä usko
-Onko se paikalla nyt?
-Ei ole, lähti viikoksi lappiin hiihtämään
-Eli ens viikolla on paikalla?
-Tuskin. Aikoi paluumatkalla käydä parturissa ja viimeksi se kesti kuukauden, katos pitkätukkia kusetetetaan aina.
-Voinkohan mä soitella joskus myöhemmin uudelleen?
-Mikäs sua estää. Kohti uusia ongelmia siis. Kiitti soitosta ja palataan asiaan.
Lukaseppa uudelleen ja etsi kyllä, tai muut myöntävät sanat joita voisi liimata tallenteeseen, että sitä voitaisiin käyttää tilausvahvistuksena.
Henkilökohtainen suosikkini on tämä lyhyt ja ytimekäs puhelu, jossa esitellään kuka soittaa, sekä mistä ja sitten jatketaan tyyliin, että
-Mä tässä päivitän näitä teidän yrityksen tietoja.
-Hienoa. Mä juon kahvia. Nyt kun me molemmat ollaan tietoisia, että molemmilla on hommia, niin jatketaan siitä. Kiitti soitosta ja hei.
Nyt olis paikka panna hyvä kiertämään, jotta saadaan valelaskubisnes kannattamattomana pois markkinoilt. Jaa tämä informaatio kaikille tuntemillesi yrittäjille ja VAADI heitä toimimaan samoin.
Kiitos yhteisen asiamme eteen näkemästä mielenkiinnosta ja vaivasta.
Marko, Ansionsa Mukaan Oy