Oy Perhe Wirtanen Ab – Laskun maksaminen on Huge Mistake!

-Täältä laskutuksesta terve.

-No terve terve, kuinka voimme auttaa?

-Onkohan mahdollista, että tämä lasku …..ööö… on jääny huomaamatta? Ajattelin soittaa ja kysässä kun aina on kaikki maksettu ajallaan, että tässä on varmaan käyny joku erehdys?

-No ei ole kyllä mahdollista!

-Eli olette maksaneet?

-Ei kun tuo teidän tuuri, että aina on tullu ajallaan ei ole mahdollista! Katos mä laitan kaikki laskut aina roskakoriin, josta joka viikko arpomalla vedän sieltä kolme laskua jotka maksan sillä viikolla. Jos aina olette saaneet rahanne ajallaan, on teillä ihan mieletön tuuri käynyt. No toisaalta, voittaahan ihmiset lotossakin…

-ööö… no voisitteko te kattoa sen laskun esille ja maksaa sen pois pikaisesti?

-En voi, koska se ei olisi reilu arvonta. En voi alkaa ketään erityisesti suosimaan.

-Ettäkö… ettäkö…

-No täkö täkö! Tällä viikolla on taas uus arvonta, joten katotaan miten käy.

-Koitappa nyt hoitaa se homma, ettei mene turhaan perintään.

-No sitä virhettä sun ei kyllä kannata tehdä. Siinä tapauksessa nimittäin otan teidän laskun pois arvonnasta ja teillä ei ole pienintäkään mahdollisuutta silloin arvonnassa voittaa ja kuis sitten on mahdollista rahat saada? No ei sentään, sekun sua vähän huudatan. Se on tämä minun hurja luontoni tällanen. Lasku on maksamatta syystä tai toisesta, mutta ihan lähi lyönneillä se maksuun menee. Malttia nyt vaan.

 

Yllä olevaa keskustelua käyn aina silloin tällöin ja juuri noin. On kivaa kuulostella ihmisten ääntä puhelimessa, eli kuinka tuohon reagoivat. Kun yrityksen eurot on pantu yritykselle töihin, ei aina pysty kaikkia hoitamaan ajallaan. Mutta kun on valittava kuka valittaa, olenko se minä vai onko se joku laskuttaja niin kyllä valinta on helppo.

Tosin yksityisyrittäjän laskut maksan ensi sijassa, koska heille kassavirta on tärkeämpi ajallaan, kuin esimerkiksi jollekin pörssiyhtiölle.

Lisäksi mitä enemmän huutavat, sitä enemmän mun pitää tehdä hommia paremmin, että saan huudon hiljenemään. Kyllä jokainen on silti rahansa saanut ja saa jatkossakin, vaikka omista syistä johtuen, hoidan asiat eri järjestyksessä kuin monet muut.

Tästä olen muuten kirjoittanut kymmeniä blogejakin Oy Perhe Wirtanen Ab nimellä sivustolla ansionsamukaan.fi…..

Mutta kuten jokainen yrittäjä tietää, kaikki haluavat osansa yrityksen tulovirrasta. Kaikki on yrittäjälle kalliimpaa, kun kaikesta saa ”alvi vähennyksen ja tämä on vähennyskelpoinen kulu”

Päivän blogin tarkoitus on kuitenkin se, että miten meidän pitäisi yhdessä toimia, että kaikki huijauslaskut ja palvelut loppuisivat.

Jokainen tietää nämä eri puhelinluettelo palvelut ja vaikka kuinka sanot että et osta, tulee lasku ja äänite on kuultavissa jossa oletkin ostanut tuotteen?

Liimaa leikkaa taittele, on mun termi noille nauhoituksille.

Kun ensin kysytään puhelimessa onko aikaa, soitinko oikealle ihmiselle yms, niin sieltä saa sitten saksittua nauhoitteeseen oikeiden kysymysten perään näitä kyllä sanoja ja yhtäkkiä nauhoite kuulostaa siltä, että olet ostanut palvelun.

Yrittäjäjärjestöt, Veronmaksajien keskusliitto, Elinkeinoelämän keskusliitto yms hyvät torpat lähettävät sähköpostivaroituksia uusista huijauslaskutuksista, että miten pitää toimia ettei varmasti tule laskua.

Minäpä kerron miten pitää toimia:

Älä maksa sitä laskua! Miksi? No koska silloin huijari voitti ja sutkaaminen on kannattavaa.

No sitten se menee perintään. Älä maksa laskua! Älä ikinä mene maksamaan yhtään huijauslaskua!

Mulle on näitä vuosien saatossa tullut useita. Ensimmäistäkään en ole maksanut ja laskuttaja on aina luovuttanut. Miksi? Koska sen pitää noudattaa lakia!

Riitauta lasku ja perintä ei päde!

Kerron nyt konkreettisesti miten tämä pitää hoitaa.

Talvella sain laskun Suomen numerokeskus Oy:ltä, jossa palvelun tilaajana oli tyttäreni. Soitin tyttärelleni ja kysyin mitä sille on puhelimessa myyty? Hän vastasi, ettei hänelle myyty mitään vaan se halus vaan tarkastaa jotain juttuja. Tyttäreni ei oikein ollut ymmärtänyt mitä se asia edes koski, mutta oli vaan vastaillut kysymyksiin.

Huijarifirma!

Lähetin sinne tällaisen kohteliaan sähköpostin, jossa xxx merkeillä olen tähän julkaisuun salannut yhteystietoja.

Lasku kiistetään määrältään että perusteeltaan. Valvontakameramme äänitallenteen perusteella, olette kyselleet Mirella Vuoriselta entisen myymäläni asioita ja Mirellalle ei ole kaupattu mitään.

Keskustelussanne harhautitte Mirellaa hyvän markkinointitavan vastaisesti ja soittelittepa vielä seuraavana päivänä uudelleenkin, ettekä silloinkaan kertoneet myyvänne mitään.

Lisäksi tallenne on myös kuvalla varustettu ja ilman katkoja, eli tätä nauhoitetta ei ole tehty pätkissä kokoamalla, vaan se on originaali.

Valvontakameratallenne on kuultavissa ja nähtävissä myymälässämme, jonne ette tekemänne kartan perusteella kyllä edes löydä…

Liitteenä olevassa mukamaste Lapin puhelinluettelossa olevissa tiedoissa kaikki nimet ja myös sijainti ihan päin vittua, kuten myöskin yrityksemme logo, joten antakaapas asian olla, niin mekin annamme tämän olla.

Ja vaikkakin olisitte rehellinen yritys, näkyvyyden osto jonnekin sivuille perustuu näkyvyyden laadun täyttymiseen, jota toimintanne ei vastaa yllämainituista syistä, eikä myöskään siksi, että aineistoa ei ole käytetty hyväksyttävissä meillä.

Tämä viesti menee kopiona yhtiömme lakimiehelle, xxxxxx joka jatkaa asian eteenpäin viemistä mikäli

ikinä enää tulee teiltä yksikään yhteydenotto/ karhukirje laskusta 46351179

Sen varmaan tiedätte, että kun olen nimennyt tähän lakimiehen, on nyt lainvastaista ollakin meihin yhteydessä, joten kehotan kohteliaimmin noudattamaan tätä lakia.

Lakimiehemme tavoittaa numerosta 040xxxxxxx

Marko

Kuten aina, he vastaavat tähän sähköpostiin, vaikka eivät saa olla yhteydessä kuin siihen ihmiseen, joka asiaa hoitaa. Tässä tapauksessa asianajaja.

Vastaus kuului seuraavasti:

Hei,

Myyjä on kertonut Mirellalle, mistä palvelusta on kyse sekä palvelun hinnan. Hänelle on käynyt, että yrityksenne yhteystiedot löytyvät alueenne sähköisestä puhelinluettelosta. Myyjämme ei ole soittanut 8.3.2017 jälkeen. Tiedot tulevat siksi oikovedoksella tarkistettavaksi, että voitte ilmoittaa meille korjauksista. Onko osoite oikein, koska karttapalvelu tulee sen kautta? Voimme korjata yhteystietojanne, kun vain ilmoitatte miten haluatte niitä muutettavan. Logonne voitte myös lähettää sähköpostilla.
Olemme huomioineet 8.3.2017 tehdyn sopimuksenne irtisanottuna ja se on voimassa 8.9.2017 saakka. Lasku 46351179 tulee maksaa sopimuksen mukaisesti.

-- 
Ystävällisin terveisin,
Laskutus
Suomen Numerokeskus Oy

Tähän vastasin vielä vain ja ainoastaan kirjoittamalla asianajajan nimen viestiin ja lähetin sen.

Sitten tuli karhukirje jossa oli isoja kirjaimia ja huutomerkkejä huomattava määrä ja niillä painotettiin sitä, että maksa nyt perkele tai menee perintään!

Pistin laskun talteen, en maksanut.

Sitten tuli kirje perintätoimistolta ja soitin siinä olevaan asiakaspalvelun numeroon ja kerroin, että kyseessä on huijauslasku, jonka olen riitauttanut sähköpostitse.

Nainen puhelimessa pyysi saada todisteen nähtäville, eli yllä olevan viestini ja lähetin sen hänelle. Hän lähetti hetken päästä minulle sähköpostia, jossa kertoi perinnän katkenneen ja että toimeksianto on palautettu toimeksiantajalle, koska LASKU ON RIITAUTETTU.

Nyt on mennyt jo kuukausia tuosta, eikä ole tullut yhtään yhteydenottoa, eikä karhukirjettä tuolta.

Aikaa tuon hoitaminen vei 2min sähköpostin kirjoittamiseen ja pari minuuttia perintätoimiston kanssa puhelimessa. Rahaa tuo multa vei? Ei lotnan kopekkaa. Ainoastaan muutama minuutti vähemmän aikaa makoilla sohvalla tai tehdä muuta järkevää.

Ja koska lähettivät karhun vasten kehoitustani, en tehnyt rikosilmoitusta, mutta soitin kaverilleni keskusrikospoliisiin ja annoin tämän yhtiön vinkkinä sinne. Nyt kaverini sitten siellä tutkii yhtiön taustoja ja josko sieltä löytyy takaa jotain suurempaakin rikollisuutta.

Tähän ei tarvitse edes nimetä asianajajaa, riittää että sen riitauttaa. Sitten jos huijausta haluavat jatkaa, heidän tulee nostaa kanne käräjäoikeuteen, koska perintätoimistot ei voi auttaa.

Arvaappa nostavatko? Jos nostavatkin, niin sinne pitää sitten ottaa todisteeksi lausunto poliisin äänitetutkijalta, joka laskee montako kertaa tilausäänitteessä on tehty noita leikkaa liimaa taittele suorituksia ja voittaja oikeudessa on varma!

Kanteen nostajalla on näyttötaakka ja jos kanne kaatuu noin 100-0 kuten tässä tekisi, kanteen nostajaa rangaistaan langettamalla hänelle maksettavaksi vastaajalle aiheuttamansa oikeudenkäyntikulut.

Tämän vuoksi he eivät satasten vuoksi kanteita lähde nostamaan. He valitsevat uuden uhrin ja jatkavat toimintaa.

Tämän vuoksi meidän kaikkien yrittäjien pitää toimia juuri yllä kuvatulla tavalla. Koska jos kukaan ei maksa, kannattaako huijausta jatkaa?

Vain kahdesti mun tapauksissa on edes laitettu perintätoimisto asialle ja molemmilla kerroilla perintätoimisto on vetäytynyt, koska riitautettua laskua ei voi lain mukaan laittaa perintään.

Normaalisti en nimeä vastauksessani mitään lakimiestä ja parilla viestin vaihdolla he ”tekevät mulle palveluksen” ja peruuttavat tilauksen.

Sitten kun viestittely ei johda mihinkään ja minäkään en enää osaa olla kovinkaan kohtelias, nimeän asianajajan jonka kanssa heidän tulee tätä vääntöä jatkaa. Kertaakaan eivät ole asianajajaan ottaneet yhteyttä ja vain siis kahdesti pistäneet laittomasti perintään laskun.

Älkää maksako noita laskuja!

Aikoinaan tilasin nettisivut isolta firmalta joka tekee sivuja. Sopimuspaperi ei ihan vastannut sitä, mitä oltiin puhelimessa puhuttu ja lisäksi sivusto oli todella tökerö.

Ilmoitin, että perun kaupan koska se ei vastaa sitä, mitä mulle on myyty puhelimessa.

Tästä väännettiin sähköpostitse koko päivä ja kun myyjä kertoi, että tästä on heille jo kuluja tullut vaikka kuinka paljon, että ne ainakin mun pitää maksaa ja siihen kun vastasin, että helevetin hyvä että tästä tuli teille kuluja! Ettehän te muuten mitään opi, jos virheet ei omassa perseessä tunnu!

Tässä huomasin, että ei ole enää kauhean rakentavalla pohjalla nämä minun kommentit ja soitin tutulle lakimiehelle ja kerroin että tällanen saattaa ottaa yhteyttä ja jos ottaa, niin ole sitten minuun yhteydessä.

Firmalle kerroin että saavat jatkaa keskustelua tämän lakimiehen kanssa, koska mulla on oikeita töitä tehtävänä.

Firma vastasi mulle, etteivät ala minkään lakimiehen kanssa tästä juttelemaan, vaan tämä pitää järjestyä muutenkin. Vastasin, että lain mukaan et saa enää olla minuun yhteydessä tästä asiasta, koska tähän on nimetty asiaa hoitava asianajaja.

Tähän ei enää vastannut mitään, eikä ole asianajajalle soittanut, eikä ole laskua tullut.

Myöhemmin tuo firma oli tapetilla juuri tästä, että on huijarifirma. En tuota silloin tiennyt kun palvelun ostin, mutta tiesin ettei sitä pidä maksaa jos se ei vastaa sitä, mitä on myyty.

Ansionsa Mukaan vai miten se oli…

Tottakai me yrittäjät kaikki aiheelliset laskut maksetaan jatkossakin ja huolehditaan siitä, että kaikki rehelliset yrittäjät ja yritykset pärjäävät. Blogin tarkoitus ei ole neuvoa riitauttamaan laskuja oman ahdeuden turvin, eli ei kannata alkaa ”Huijary Harryksi” koska sitten siinä tulee Ansionsa Mukaan myös, vai miten se oli…

Loppuun muutama niksi miten itse vältyn keskustelemasta näiden palvelumyyjien kanssa:

-Onko toimitusjohtaja tavattavissa?

-Jännä nähdä, mutta testataan: Toi-mi-tus-joh-ta-ja. Katos perkele, olihan se tavattavissa! Haluatko, että brassailen osaamisellani vielä lisää?

-ööö olisko se saatavissa puhelimeen?

-riippuu puhelimen koosta, mutta enpä usko

-onko se paikalla nyt?

-ei ole, lähti viikoksi lappiin hiihtämään

-eli ens viikolla on paikalla?

-tuskin. Aikoi paluumatkalla käydä parturissa ja viimeksi se kesti kuukauden, katos pitkätukkia kusetetetaan aina.

-voinkohan mä soitella joskus myöhemmin uudelleen?

-mikäs sua estää. Kohti uusia ongelmia siis. Kiitti soitosta ja palataan asiaan.

Lukaseppa uudelleen ja etsi kyllä, tai muut myöntävät sanat joita voisi liimata tallenteeseen, että sitä voitaisiin käyttää tilausvahvistuksena.

Henkilökohtainen suosikkini on tämä lyhyt ja ytimekäs puhelu, jossa esitellään kuka soittaa ja mistä ja sitten jatketaan tyyliin

-mä tässä päivitän näitä teidän yrityksen tietoja.

-hienoa. Mä juon kahvia. Nyt kun me molemmat ollaan tietoisia että molemmilla on kivaa, niin jatketaan sitä. Kiitti soitosta ja hei.

Nyt olis paikka panna hyvä kiertämään, jotta saadaan valelaskubisnes pois markkinoilta kannattamattomana, joten jaa tämä informaatio kaikille tuntemillesi yrittäjille ja VAADI heitä toimimaan samoin.

Kiitos yhteisen asiamme eteen näkemästä mielenkiinnosta ja vaivasta.

Marko, Ansionsa Mukaan Oy

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *